Artikler

Verdens første bycykel lavet af genbrugsplast

arrow_backTil oversigten

29. august 2023 | Igus Danmark

Fra plastaffald til bæredygtig cykel


Morgendagens mobilitet fra gårsdagens affald: Det er den vision, igus forfølger med igus:bike-projektet - konceptet med en cykel, der er lavet af over 90 procent plast og er rust-, smøre- og vedligeholdelsesfri. Den særlige funktion: Cyklen kan i vid udstrækning fremstilles af genanvendt plastaffald, såsom gamle fiskenet.

80.000 tons: Så meget plastikaffald flyder der i Great Pacific Garbage Patch - verdens største affaldshvirvel i Stillehavet, ifølge forskernes estimater. Sidste år viste en undersøgelse fra organisationen Ocean Cleanup, at mellem 75 og 86 procent af den flydende plastmasse kan tilskrives fiskeri. Men hvad kan man gøre ved plastikaffaldet i havet? Svaret kommer fra igus: igus:bike-projektet. Med konceptet om en cykel lavet af genbrugsplast stræber igus ikke kun efter en løsning på miljøforurening forårsaget af plastaffald, men også efter moderne, bæredygtig mobilitet.

Synergi mellem cykel- og plastik-knowhow
igus udvikler og producerer komponenter til bevægelse af slidstærk og smørefri højtydende plast. Disse har allerede været brugt i cykelindustrien i mange år - for eksempel i mountainbikes og ladcykler. Men siden slutningen af 2000'erne har igus' administrerende direktør Frank Blase drømt om en cykel helt i plast. For at realisere denne vision investerede igus i den hollandske start-up mtrl (tidligere Dutchfiets). mtrl har allerede produceret cykler med stel og hjul lavet af genanvendeligt plast siden 2015. Med deres kombinerede knowhow har de to virksomheder udviklet den første model af igus:bike designet af mtrl. Det futuristiske design er særligt slående. Stellet af plast er præget af kantede former og er bredere end gennemsnittet. De Y-formede eger fanger også øjet. Det overbeviste også juryen ved German Design Awards 2023, som tildelte designet fra mtrl prisen i kategorien "Excellent Product Design - Bicycles and E-Bikes".

Bæredygtighed også i produktionsprocessen
Ud over at bruge genbrugsplast til bycyklen, er mtrl også afhængig af en bæredygtig produktionsproces. Plasten kan genanvendes og omformes på stedet med et lille energiforbrug. Til produktionen af cyklen bruger den hollandske start-up specialbyggede maskiner med smørefrie og holdbare igus-komponenter. Plasten støbes ved hjælp af rotationsstøbning med lavt tryk og høj temperatur, som kombinerer varme og biaxial rotation. Fordi den hollandske virksomhed opvarmer støbeprocessen elektrisk, kan den bruge vedvarende energi til dette formål og derved holde sit CO2-fodaftryk så lavt som muligt. Målet er at etablere lokale produktionssteder på lossepladser rundt om i verden i fremtiden for at skabe en bæredygtig og gennemsigtig forsyningskæde.

Plastikcykel trodser vind og vejr
Hvad angår de bevægelige komponenter i plastcyklen, er de allerede gennemprøvede motion plastics fra igus blevet ny- eller videreudviklet og tilpasset til den nye anvendelse. De nye udviklinger vedrører f.eks. planetgearet, frihjulet, kranken og pedalerne. Den særlige funktion: Da alle komponenter er lavet af plast, er der intet, der ruster på cyklen. Ejerne kan uden tøven lade single-speed-cyklen stå ude i vind og vejr og rengøre den på få sekunder med en haveslange. Derudover er de højtydende polymerer optimeret til friktion og slid og er derfor særligt holdbare. Derudover er faste smøremidler integreret i alle komponenter for at sikre tørløb med lav friktion - uden en eneste dråbe smøreolie. Snavs, støv eller sand kan derfor ikke sætte sig fast. Det gør igus:bike designet af mtrl så godt som vedligeholdelsesfri.

Maksimal sikkerhed takket være udholdenhedstest
Men før cyklen kommer ud på vejen, bliver alle komponenter testet grundigt. Fordi sikkerhed kommer først for igus. Siden 1985 har igus haft sit eget testlaboratorium, som nu dækker 3.800 kvadratmeter. På en del af det er der også 14 testbænke til igus:bike. Flere vil følge i den nærmeste fremtid. Under testene udsættes de bevægelige komponenter for en stadig stigende mængde kraft for at finde ud af deres maksimale belastningskapacitet. Hvis en komponent ikke opnår de ønskede resultater, skal designet forbedres. Hvis alt passer, går det videre til udholdenhedsteststandene. Der tester udviklingsteamet daglig brug i komprimeret tid for at sikre, at cyklen kører pålideligt og i lang tid i daglig bybrug. Derudover simuleres miljøpåvirkninger som regn ved at sprøjte vand på komponenterne. Hjulene, der roterer med 25 km/t, belastes desuden ovenfra og får stød nedefra for at simulere ujævnt underlag. På en anden teststand roterer frihjulet under belastning, og på den næste stand sker det samme med remtrækket. igus overvåger alle teststandene og kan i tilfælde af materialetræthed straks registrere, hvor længe den pågældende komponent har holdt under virkelige forhold. Udviklingsteamet tester og optimerer komponenterne, indtil den maksimale levetid og sikkerhed er garanteret.

Cirkulær forretningsmodel
Leveringen af de første cykler er planlagt til september 2023. Derefter følger en børnemodel og en elcykel. Dermed satser mtrl på en cirkulær forretningsmodel. Hvis cyklen på et tidspunkt når slutningen af sin levetid, kan kunderne returnere produktet og modtage et depositum til gengæld, som er inkluderet i prisen. Plasten bliver granuleret og indgår som råmateriale i produktionscyklussen. For eksempel kan fire børnecykler bruges til at bygge en ny voksencykel. Der er også andre ideer, som f.eks. integrationen af igus smart plastics, dvs. intelligent sensorteknologi, der muliggør tilstandsovervågning i realtid. På den måde kan cyklisterne til enhver tid se på deres smartphone, hvor mange tusinde kilometer deres cykel stadig har tilbage.

Knowhow-platform for den globale cykelindustri
Med igus:bike-konceptet arbejder bevægelsesplastspecialisten dog ikke kun på en bæredygtig cykel, men også på en platform, der åbner dørene for yderligere partnerskaber, impulser og vidensudveksling. igus vil gerne fremme knowhow omkring plast i den verdensomspændende cykelindustri og videreudvikle konceptet sammen med mange andre cykel- og komponentproducenter. Platformen skal blive et kontaktpunkt for producenter, der ønsker at bygge en plastcykel, men også for alle egnede komponentproducenter, f.eks. af stel, hjul, drev og tandhjul af plast. Målet for igus er at drive den cirkulære økonomi for plast frem internationalt som et resultat. Så kan håndteringen af plast også ændre sig positivt på mange andre områder.

Flere artikler fra Igus Danmark

Artikel er skrevet af:

Igus Danmark

Igus en verdensførende producent af energikædesystemer, kabler, smørefri glidelejersystemer og linære føringer i polymer. Igus har 34 datterselskaber og beskæftiger i dag 4250 mennesker verden over. I 2022 omsatte igus® for 8,2 mia. kr.

Se profil

Mød os på HI Tech & Industry Scandinavia

Morten Sell Sørensen

Teknisk Konsulent

Igus Danmark

Morten Sell Sørensen

Mads Blom Kjøller

Technical Sales

Igus Danmark

Mads Blom Kjøller

Henrik Borch

Administrerende Direktør

Igus Danmark

Henrik Borch

Erik Rasmussen

Teknisk Salgskonsulent Sjælland, Fyn og Øerne Mekaniske Produkter

Igus Danmark

Erik Rasmussen

Mikkel Kielsgaard

Teknisk Salgskonsulent

Igus Danmark

På messen

Mikkel Kielsgaard

Mads Johansen

Key Account Manager

Igus Danmark

På messen

Mads Johansen

keyboard_arrow_up